Bokanmeldelse: Lene Alexandra - Bra nok!

Jeg skal være helt ærlig og si at da jeg hørte at Lene Alexandra hadde skrevet en bok, måtte jeg trekke på smilebåndet. For ja, i mitt hode var hun en Robinson-silikon-berte som sang om puppene sine.

Men, så oppfattet jeg at flere og flere leste boka og skrøt av den. Jeg begynte å følge Lene Alexandra på Instagram, og fikk et innblikk i alle menneskene hun har hjulpet siden hun ble personlig trener. Og jeg endte opp med å kjøpe boka hennes. Kall meg lettpåvirkelig, men jeg kjøpte den.

Som det står på forsiden er det en bok om trygghet, selvfølelse og selvrespekt. Og det er akkurat det hun tar for seg også.

Lene Alexandra skriver om sitt eget liv og sine opplevelser. Vi får høre om gruppevoldtekt, vill ungdomstid, artistliv og silikonpupper. Men vi får også høre om en ung kvinne som tar til fornuft, tar takk i sitt eget liv og brenner de bruene hun må. En ung kvinne som jobber seg opp og frem fra en depresjon, som fullfører utdannelsen som personlig trener og velger å fokusere på å hjelpe andre.

Kort fortalt handler boka om hennes egne erfaringer og vegen for å innse at hun er "Bra nok!". Og jeg synes det er fantastisk at hun velger å være så åpen og ærlig om hennes veg dit, for at vi andre også skal innse at vi er "Bra nok!".

Boka er lettlest og det er ikke brukt alt for mange detaljer og skildringer av de hendelser som er beskrevet. Jeg synes det er veldig bra, da får man tilstrekkelig innblikk i hendelser og følelser, men man "går seg ikke bort i dem". Ved flere anledninger la jeg faktisk fra meg boka for å reflektere over det jeg nettopp hadde lest - noe jeg må innrømme at jeg sjelden gjør. Ved noen anledninger smilte jeg for meg selv der jeg lå på stranda og leste, ved andre anledninger fikk jeg tårer i øynene.

Hvis du er ute etter en bok av typen "Slik blir du lykkelig i ditt eget liv" er nok ikke dette boka for deg. Men dersom du vil lese en ærlig og åpen historie om hvordan en ung kvinne snur negativt til positivt, som også inneholder en liten innføring i hvordan du selv kan jobbe med å innse at du er bra nok - Ja, da vil jeg anbefale deg å lese denne boka.

Jeg var skeptisk. Fryktelig skeptisk. Men jeg kjøpte boka, jeg leste den og jeg angrer ikke. Jeg kan til og med ryke på å lese den en gang til!